Känner du verkligen igen symtomen?

Känner du verkligen igen symtomen för dyslexi? Tveksamt säger jag. Ja, felstavning märker du säkert, och även dålig läsning men annars……nä det tror jag faktiskt få gör.

Som dyslexier så möts jag hela tiden av oförståelse av att min dyslexi är så mycket mer än felstavning. Folk tror tex jag skämtar när jag säger att jag har svårt att cykla eller fånga en boll pga min dyslexi, vi har ofta väldigt dålig kordination. Jag ramlar till och med oftare än andra!

Vad är egentligen dyslexi? Man har som dyslexier problem med AVKODNING av språket.

Kan säga att min stora lycka i livet är att jag älskar att läsa och skriva. Värre för dom som undvikit orden…

Jag måste läsa igenom det jag skriver otaliga gånger då det oftast finns många felstavingar, jag lägger til onödiga ord eller glömmer ord och bokstäver. Många gånger har jag svårt att förstå vad andra skriver och bruksanvisningar är omöjliga.

I skolan hamnar man i en mardröm när man inte kan lära sig klockan, glosor, multiplikationstabellen, stava eller att  man har dålig kordination på gymnastiken, kanske det värsta av allt ändå är KONCETRATIONEN som är under all kritik.  Man är inte som “dom andra” och får dåligt självförtroende. Dyslexier har ett tufft jobb med att dölja sina brister eftersom man är “korkad”. Ofta är dom “besvärliga” elever på olika sätt. Huvudvärk är inte heller ovanligt hos dyslextiska barn.

41 av dom 55 symtomen nedanför har eller har jag haft stora problem med genom åren. Jag har ett mega stort problem med mitt lokalsinne. Jag brukar säga att en del är ansitksblinda, jag är omgivningsblind. Jag varken hittar eller har en instinktiv känsla av åt vilket håll ngt ligger.

Läs igenom symtomen nedanför och se om du känner igen dom (kanske på dina barn?, dig själv? eller ngn annan?)

Problem som en dyslexier kan ha:

  • uppfatta tid
  • lära sig klockan
  • minnas instruktioner i flera led
  • lära sig ordningsföljder som alfabetet och månaderna
  • lära sig utantill t.ex. engelska glosor och multiplikationstabellen
  • hålla ordning på riktningar t.ex. vänster och höger, före och efter
  • hitta i t.ex. en byggnad
  • planera
  • få ned det man tänker på papper t.ex. när man ska skriva en berättelse
  • hitta igen ord och begrepp i sitt “inre lexikon”
  • strukturera och förstå strukturer t.ex. grammatik
  • hålla lagom hårt i pennan
  • skriva handstil
  • hitta nästa rad
  • har svårt att flytta blicken mellan boken och tavlan
  • hålla fast vid en verksamhet när något annat dyker upp
  • göra två saker samtidigt t.ex. att både lyssna och att anteckna

förstå vad han/hon läser

Tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter/dyslexi:

(Lindsay Peer: Dyslexia in Primary Schools)

  • Försenad språkutveckling
  • Svårigheter att lära sig rim och ramsor
  • Svårigheter att skilja ut ord som rimmar från ord som inte rimmar t.ex. kal mal  sal fat
  • Långsamma att hitta ord
  • Vissa barn tycker om att man läser högt för dem, men visar inget intresse för bokstäver och ord. Andra har inte tålamod för att sitta och lyssna
  • Barnen klandras för att inte lyssna eller för att vara ouppmärksamma
  • Dålig förståelse av prepositioner
  • Svårigheter med två eller flera instruktioner som ges samtidigt (svagheter i auditivt minne) men kan utföra uppgifter när dessa presenteras i mindre bitar
  • Svårigheter att hålla en enkel rytm
  • Kanske inte lär sig krypa – men går tidigt
  • Bestående svårigheter med att klä sig
  • Svårigheter med att knyta skosnören, knäppa knappar, få kläderna att sitta rätt
  • Svårigheter med att fånga, sparka eller att kasta en boll
  • Svårigheter med att hoppa och att skutta
  • Ovanligt mycket snubblande, att törna emot saker och att falla över saker
  • Tydligt “bra” och “dåliga” dagar, utan uppenbar anledning

Senare tecken på läs- och skrivsvårigheter/dyslexi :

. Elever kan i huvudsak ha en av problemtyperna eller ha båda typerna av problem samtidigt. Svårigheterna kan förekomma endast i läsning eller endast i stavning, men förekommer oftast både i läsning och i stavning, men graden av svårigheter kan variera. och de visuella problemen härrör till hur man tolkar det man problem. De auditiva problemen härrör till hur man tolkar det man problem och De tecken som man ser vid läsning och stavning kan indelas i

Auditiva problem:

(visar sig tidigare än visuella problem)

  • Försenad talutveckling
  • Ljudförväxlingar; Man förväxlar bokstavsljud som liknar varandra ljudmässigt t.ex. u-y, förväxlar tonande och tonlösa konsonanter t.ex. g-k, eller förväxlar sj-ljud och tj- ljud
  • Ordminne / bristande auditiv reproduktion; Man har svårt t.ex. att säga efter långa ord. Det är problem med det
  • Auditiv urskiljningsförmåga / talljudsdiskrimination; Man har svårt att höra skillnad på lång och kort vokal, uppe och nere vokaler (Ekener)
  • Litet ordförråd, hämmad begreppsuppfattning
  • Stavfel på grund av feluttalade ord
  • Svårigheter att ange betonad stavelse i ett ord och att återge rytmer
  • Felaktig eller oklar pausering och felaktig intonation vid läsning

Visuella problem:

  • Bokstavsförväxlingar; Man vänder eller roterar bokstäver t.ex. b-d, b-p, eller förväxlar bokstäver som liknar varandra t.ex. m- n. Siffror kastas om (72 blir 27) eller spegelvänds
  • Reversaler; Man kastar om bokstäver i ord, helt eller delvis t.ex. som blir mos eller träd blir tärd. Det är problem med det
  • Teckendefekter; svårt att lära sig noter, förväxlar räknetecken (+ -)
  • Svårigheter med formler; kemiska och matematiska formler   TIPS: Använd färger !
  • Ändelser; Man lägger till eller utelämnar ändelser
  • Småord; Utbyte, tillägg eller utelämnande
  • Bokstäver; Utelämnande eller tillägg
  • Stavelsegränser; Indelning av ord i stavelser misslyckas
  • Sammansatta ord; Sammansatta ord delas
  • Fonetiskt skrivsätt; Man stavar orden som de låter t.ex. sova blir såva
  • Ordbilder saknas
  • Långsam läsning
  • Tappar raden

14 thoughts on “Känner du verkligen igen symtomen?

  1. Känner väl igen detta då vi jobbar med dyslektiker inom RGRM-metoden och dessa problem kommer ju även i samband med stroke så det är många som har problematiken. Brukar jobba mycket med gemen text på ordsymbolerna då det gärna blandar ihop sig med b och d. Själv är jag dubbelhänt och det kan köra ihop sig med stavning osv även för mig så jag får träning när jag tränar med andra. Gäller att passa på 🙂

  2. Känner igen mig på stavningsproblem, det kan bli tre l ibland men det är jättebra med stavnings
    program i datorn för då lär jag mig stava bättre. Har också på senare tid svårt att komma ihåg namn på personer och platser händer bara ibland tror det har med åldern att göra.

  3. Tack Vivi för ett jättebra inlägg om Dyslexi. Vad jag kan se så känner jag igen mig i massor. Framförallt har jag alla Visuella problem med inga Auditiva egentligen.
    Koordination och rytm har blivit svårare med åldern.

    Jag har arbetat med en metod som heter NPA och den metoden har gjort att jag lättare kan upptäcka mina stavfel och jag ser felen lättare och kan rätta till dom snabbare. Dessutom läser jag numer på ett helt annorlunda sätt efter att ha behandlat mig med NPA, det NPA har gjort är att helt enkelt underlätta för mig att leva med problematiken. Britt-Marie Jemth på Jemth Utveckling arbetar med NPA bl.a. Jag kan varmt rekommendera att testa det under en period. Jag har använt NPA på lite olika sätt så prata med Britt-Marie och se vad ni kan komma fram till.
    Susanne

    1. Hej!
      Vi är ett gäng:) Jag har hittat mitt sätt. och nu funkar det ganska bra. Jag har alltid älskat och läsa vilket varit en fördel. Sedan finns det så bra rättstavningsprogram i datan:)
      kra vivi

  4. Känner jätte väl igen mig! Tänk om fler i skolan förstod att dyslexi är så mycket mer än bara lite svårt att läsa? Vet inte hur många gånger som jag har fått höra att om jag bara försöker lite mer så…. Elller när jag ber om hjälp med att stava ett ord så säger personen det väldigt sakta och då måste jag förklara att det hjälper faktiskt inte hur sakta denna än säger ordet. Jag har fortfarande ingen aning om hur jag ska stava. Jag behöver veta vilka bokstäver jag ska skriva!

  5. Jag känner igen mig i mycket av de du berättar . Vi delar lusten till att läsa och skriva ..men ibland trilskas bokstäverna när det skall skrivas ner . Nu vid 57 år ålder när min hjärna börjar bli trött och mina strategier inte räcker till .. så har jag fått diagnosen. Jag har alltid läst , Jag har tyckt om skolan men jag har insett att jag har fått “plugga in “det något omständigare än de flesta.jag blev sjuksköterska. Jag blev omvårdnadslärare . …. jag är en människa!!!
    Det är lite som att “komma ut” . -:)!
    ALLT VÄL Karin Forsgran

  6. Hej Vivi! Efalex är framtaget för dyslexi, Min son har de och fröken sa vilken skillnad de blev. han hade fortfarande svårt att läsa till sig saker, men de muntliga satt ordagrant och i gymnasiet fick han mvg i företagsekonomi.Så de hjälpte att äta dom kapslarna kram

  7. Vad jag känner i gen mej själv.
    Tänk om man hade fot veta detta så skulle min självkänsla att prata skriva läsa för andra vara mer säker nu vill man inte det känns inte bra att de ser ner på mej när jag ofta kan mer än de
    andra bara att jag inte får ut det ur mej
    Jag läser mycket det går salts men framåt

    Ginger

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *